تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/10/18 - 18:03
کد خبر: 492625

نگاهی بر ابعاد عملیات عین‌الاسد؛

روایت انتقام/ موشکی که به قلب آمریکا نشست

روایت انتقام/ موشکی که به قلب آمریکا نشست

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا که مستقیما دستور ترور سردار سلیمانی را داده بود، در ابتدا اعلام کرد که هیچ نیروی آمریکایی در این حمله موشکی آسیب ندیده است. اما پس از آن پنتاگون در چندین مرحله اعلام کرد که تعداد ۱۱، ۳۴، ۵۰ و در آخرین آمار ۶۴ نفر از نیروهای آمریکایی حاضر در پایگاه عین الاسد به خاطر آسیب مغزی معالجه شده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در نخستین ساعات بامداد روز چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸ و دقیقا همزمان با زمان ترور شهید حاج قاسم سلیمانی، ۱۳ فروند موشک بالستیک در عملیاتی به نام «شهید سلیمانی» از یکی از پایگاه‌های نیروی هوافضای سپاه در غرب کشور شلیک شد و راهی پایتخت نیروهای نظامی آمریکایی در منطقه، یعنی پایگاه عین‌الاسد در ۱۷۰ کیلومتری غرب بغداد شد. 

عین‌الاسد کجاست؟

عین الاسد که پس از اشغال عراق توسط آمریکایی‌ها به یک شهر نظامی تبدیل شد، بزرگترین پایگاه آمریکا در خاک عراق است که میزبانی یگان‌های متعدد بالگردی، پهپادی، ترابری، جنگنده و ... ارتش تروریستی آمریکا را بر عهده دارد. این پایگاه را همچنین می‌توان دورترین پایگاه آمریکایی در عراق از مرزهای ایران برشمرد که در جریان عملیات ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی یکی از پایگاه‌های شرکت کننده در این عملیات جنایتکارانه بود. 

پیش از عملیات شهید سلیمانی، آخرین سابقه رویارویی یک دولت با ایالات متحده آمریکا به بیش از ۷۰ سال پیش یعنی دسامبر ۱۹۴۱ میلادی برمی‌‌گردد. در آن زمان جنگنده‌های ژاپنی به پایگاه دریایی ایالات متحده در پرل هاربر حمله‌ای سریع را انجام دادند که به «حمله پرل هاربر» معروف است؛ اما گذشته از ابعاد سیاسی و شکست هیمنه آمریکایی‌ها در این عملیات،‌ در نخستین تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده از این پایگاه پس از حمله موشکی، آنچه موجب حیرت ناظران و کارشناسان نظامی شد، دقت زیاد و خیره‌کننده موشک‌های بالستیک شلیک شده به این پایگاه بود. 

چه موشک‌هایی عین‌الاسد را هدف قرار داد؟

آنگونه که رسما اعلام شد در این عملیات از دو سامانه موشکی بالستیک «قیام» و «فاتح-۳۱۳» استفاده شد که هر دو سامانه از نظر دقت اصابت از جمله موشک‌های نقطه‌زن ایران محسوب می‌شوند. 

خانواده فاتح را می‌توان نقطه‌زن‌ترین خانواده موشک‌های ایرانی برشمرد که در نمونه‌های مختلف و با کاربری های متعدد از جمله دریایی ( خلیج فارس و هرمز-۱) ضد رادار(هرمز-۲) و زمینی (فاتح-۱۱۰ و فاتح-۳۱۳) توسعه یافته‌اند. با توسعه این خانواده از موشک‌های سوخت جامد، نمونه های دیگری چون فاتح مبین با برد ۵۰۰ کیلومتر، ذوالفقار با برد ۷۰۰ کیلومتر و آخرین نمونه از خانواده موشک‌های فاتح، موشک دزفول با برد ۱۰۰۰ کیلومتر تولید شده است. 

در طراحی موشک نقطه‌زن فاتح-۳۱۳ علاوه بر سبک‌سازی بدنه با استفاده از الیاف کربن، نسل پیشرفته‌ای از پیشرانه‌های سوخت جامد مرکب نیز استفاده شده است. مهمترین مزیت استفاده از سوخت های جامد مرکب، پایداری احتراق و شعله در موتور سوخت جامد است. 

واکنش کنگره آمریکا به عملیات ایران

«بیل پارسل» و «دان بیکن» دو عضو مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به بازرس کل وزارت دفاع آمریکا از اعلام آمارهای ضدونقیض درباره شمار نیروهایی آمریکایی آسیب دیده در حمله موشکی ایران به پایگاه عین الاسد انتقاد کردند. 

در این نامه آمده است که از میان نیروهای آمریکایی اعزام شده به عراق و افغانستان بین سال 2000 تا 2018 میلادی، تاکنون 383 هزار نفر دچار آسیب مغزی شده‌اند که می‌تواند آسیب‌های کوتاه‌مدت یا مزمن از جمله در حافظه، توان حرکتی، بینایی، شنوایی یا عملکرد احساسی آن‌ها داشته باشد. 

نیروهای مسلح ایران پس از ترور سردار سپهبد شهید سلیمانی در عملیات انتقام از ارتش تروریستی آمریکا، ده‌ها موشکی را به سوی پایگاه هوایی عین الاسد در نزدیکی بغداد و پایگاهی دیگر در اربیل شلیک کردند. 

کتمان حقیقت

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا که مستقیما دستور ترور سردار سلیمانی را داده بود، در ابتدا اعلام کرد که هیچ نیروی آمریکایی در این حمله موشکی آسیب ندیده است. اما پس از آن پنتاگون در چندین مرحله اعلام کرد که تعداد 11، 34، 50 و در آخرین آمار 64 نفر از نیروهای آمریکایی حاضر در پایگاه عین الاسد به خاطر آسیب مغزی معالجه شده‌اند.

نمایندگان کنگره آمریکا در نامه خود از وزارت دفاع این کشور خواستند که درباره تعداد نیروهای معاینه شده به دلیل آسیب مغزی، روند معاینه، میزان شدت آسیب مغزی در موارد تایید شده و معالجه‌های صورت گرفته روی این افراد توضیحات کامل بدهد.

این نمایندگان همچنین از بازرس کل وزارت دفاع آمریکا خواستند که مشخص کند آیا تلاشی برای کوچک جلوه دادن تلفات حمله موشکی ایران شده و میزان مقاومت پناهگاه‌های موجود در پایگاه‌های آمریکایی در برابر انفجار چقدر است.

واکنش فرمانده سپاه سپاسداران

پس از این عملیات سردار سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، اظهار داشت: آمریکایی ها همواره عادت کرده اند که با هر کشور مقابله کنند بدون اینکه پاسخی دریافت کنند ولی پاسخ ایران باعث شد که در حساب ها و معادلات واشنگتن اشتباه از آب در آید.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تاکید بر تاثیر جهانی اقدام ایران در حمله به پایگاه آمریکایی عین الاسد تصریح کرد، واکنش ما به ترور شهید قاسم سلیمانی در یک نقطه جغرافیایی مشخص انجام شد اما تاثیر آن جهانی بود.

سلامی خاطر نشان کرد : حمله به پایگاه هوایی عین الاسد نهایت واکنش راهبردی ما نبود بلکه نقطه آغاز این واکنش بود. فرمانده کل سپاه درباره اسرائیل نیز گفت که همه مواضع و اهدافی که در منطقه تحت اشغال اسرائیلی ها است در تیررس ما قرار دارد. امکانات زیادی برای نابودی اسرائیل وجود دارد اما شرایط تاکنون برای این اقدام مهیا نبوده است. وی ادامه داد: اسرائیلی ها نباید به آمریکایی ها اعتماد کنند. دیگران این کار را انجام دادند ولی نتیجه ای نگرفتند.

فرمانده کل سپاه پیشتر نیز در سخنانی گفته بود: وقتی سلیمانی وارد میدان جنگ با صهیونیست‌ها شد، فلسطینی ها با سنگ می جنگیدند، او کاری کرد که امروز غزه، کرانه باختری و شمال فلسطین میدان فوران آتش علیه صهیونیست‌هاست و اسرائیل را حبس کرده است.

روایت وزیر امور خارجه 

«حسین امیرعبداللهیان» در سخنانی با اشاره به حمله ایران به پایگاه نظامی عین‌الاسد آمریکا در عراق و در واکنش به اقدام واشنگتن در ترور شهید قاسم سلیمانی در فرودگاه بغداد گفت: در آن مقطع رئیس‌جمهور وقت آمریکا دونالد ترامپ در رسانه‌ها اعلام می‌کرد که اگر ایران به این اقدام ما کوچک‌ترین واکنشی نشان دهد و حتی گلوله‌ای از یک تفنگ ساده به منافع آمریکا در منطقه شلیک کند، ما همزمان ۵۲ مکان استراتژیک در ایران را مورد هدف قرار می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه سخنان مقامات آمریکا در رسانه‌ها و یک روی سکه بود، توضیح داد: روی دیگر سکه این بود که قاصدان و پیام رسان‌هایی از سوی آمریکا به جمهوری اسلامی ایران پیام می‌فرستادند و مثلاً می‌گفتند، بله ما می‌دانیم که شما تصمیم گرفته‌اید که به این اقدام پاسخ دهید و وقتی مقام معظم رهبری در ایران صحبت از انتقام می‌کند این انتقام محقق خواهد شد، آنها در همین چارچوب پیشنهاد می‌دادند که ما آمادگی داریم که بخشی از تحریم‌های ایران را لغو کنیم و به ازای آن شما پاسخی به ترور انجام شده، ندهید. پاسخ جمهوری اسلامی ایران این بود که ما بر اساس تصمیم خود عمل خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه افزود: در روز سوم شهادت سردار سلیمانی و تشییع پیکر ایشان و همراهانشان، پیام جالبی را طرف آمریکایی داد و گفت ما آمادگی داریم که تعریف کنیم که شما چگونه از ما انتقام بگیرید و در واقع ما این موضوع را تعریف کنیم و بعد از اینکه انتقام گرفته شد ما سکوت می‌کنیم! پاسخ ایران در این زمینه بی اعتنایی به این پیام‌ها بود.

امیرعبداللهیان حمله جمهوری اسلامی ایران در آن مرحله به عین‌الاسد را سیلی لازم به آمریکایی‌ها برشمرد و گفت: بعد از آن اتفاق در حالی که پیش از این آمریکایی‌ها گفته بودند که اگر ایران کوچک‌ترین واکنشی به ترور شهید سلیمانی و همراهانش علیه منافع ما در منطقه داشته باشد ما ۵۲ مکان و مرکز استراتژیک ایران را در لحظه هدف قرار می‌دهیم؛ چند دقیقه بعد از حمله ایران به عین‌الاسد پیامی از سوی مقامات وقت کاخ سفید برای ایران ارسال شد و پیام آنها این بود که «دیگر نزنید و حمله را تمام کنید.»

گزارش از عرفان عباسی 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
معمار فلسطین نوین
حدیث چشمان یحیی
پروژه تاریخی ۷ اکتبر
اعلام رای انضباطی علیرضا بیرانوند در مورد پرسپولیس
نمایشنامه قهرمان آزادی فلسطین
امضای تفاهم‌نامه دانشگاه علامه‌ و انستیتو ریاست‌جمهوری در روسیه
قهرمانی تیم کاراته بانوان دانشگاه آزاد اسلامی در لیگ کاتای ایران
مدافع پرسپولیس به کمیته اخلاق احضار شد
حمله مجدد رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت
"دانشجومعلمان ۹۱ و ۹۲" در انتظار کارت پایان خدمت
افتتاح مجتمع جدید دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع) در قم
آیت‌الله جوادی آملی: صهیونیست با اصل اسلام مخالف است
پزشکیان سه‌شنبه راهی روسیه می‌شود
اسلامی شهادت یحیی السنوار را تسلیت گفت
تاکید اردوغان بر گسترش روابط با ایران
ظریف: نباید منتظر دستور از تهران باشیم ؛ دستور از مردم می‌رسد
پیراهن قرن؛ امضای مسی تاریخی شد
خبری که سنوار به مادرش داد
نخستین زن فرماندار در کردستان منصوب شد
جانور منقرض شده به طبیعت بازگشت!
تهران سرد می شود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top